دلیل گرایش شما به سمت فیلمسازی مستند چیست؟
دلیل خاصش بستر واقعی زندگی و دنیای کاملا واقعی زندگی ام بود. مشکلات بسیاری که خیلی از آدم ها تنها در داستان ها خواندند و یا در فیلم ها به نظاره نشسته اند، را دیده و چشیده ام. به خاطر این بستر واقعی مسلما" من نباید یک فیلمساز فانتزی یا سورئال بشوم. محیط زندگی ام، استادم بود. روزی در تهران شخصی از من پرسید، شما که در زمینه سینما تحصیلات ندارید، این را هم می دانیم که زیاد فیلم بین نبودید، چطور فیلم هایتان را می سازید. من در جواب گفتم، درست است که من استاد نداشتم، دانشگاه نرفته ام و فیلم ندیدم، اما مردم را دیده ام، استاد من مردم و محیط زندگی ام بوده اند. من نگاهم را از مردم و جامعه می گیرم. وقتی از یک آهنگ ساز حرفه ای پرسیده می شود که این آهنگ را از کجا می آوری می گوید از فضا موسیقی را گرفتم. هیچ وقت خود را در یک اتاق حبس نمی کند تا یک آهنگ بسازند و عقیده دارد که باید موسیقی را از محیط به دست آورد. من نیز در فیلمسازی مستند به این موضوع اعتقاد دارم که باید فیلم را از فضا، محیط و مردم گرفت.
مستند مادرم بلوط به چه موضوعی می پردازد؟
در مستند مادرم بلوط نیز علاوه بر اینکه شکل کاملا ساده ای دارد و دوربین در اکثر روایت subjective است و تصویر کاملا روی دست هدایت می شود و ذهنیت یک فیلمساز با زاویه نرمال خواهد بود یک تجربه متفاوتی از یک فرمی به نام Interactive یا مستند تعاملی به وجود آوردم. این مستند ایده اصلی را مشخص می کند و آرام آرام به سمتش پیش می رود و در تعامل و گفت و گو با سوژه و محیط پیرامون به موضوع و هدف اصلی می رسیم. در این فیلم که اولین فیلم بلند مستند من است، دوربین، جستجوگر و در حال جست و جوی یک حقیقت است.
فیلم از چه چیزی روایت می کند ؟
این فیلم درباره سد کارون 3 و تخریب 63 کیلومتر جنگل در زاگرس مرکزی است که یک فاجعه محسوب می شود. اما فیلم از یک دلال زغال آغاز می شود که این دلال، زغال را از کارگران می خرد. ما از طریق این دلال با کارگران زغال آشنا می شویم و در ادامه با شخصی به نام اسد که در غاری زندگی می کند و همه او را دیوانه خطاب می کنند. اسد که خانه و کاشانه اش در جریان آبگیری سد کارون به زیر آب رفته به اجبار آنجا زندگی می کند و تصاویر درختان مدفون در زیر آب ...
پس این مستند نیز به صورتی داستان گو بیان می شود ؟
بله سعی کردم در عین سادگی در فرم ، فیلم پیچیدگی ساختاری داشته باشد تا در آخر به حقیقت که همان نابودی محیط زیست و حتی سخت شدن زندگی مردم به خاطر ساخته شدن سد کارون 3 است، بپردازم. هر چند که در این راستا مصائب درخت بلوط را توسط عوامل متعدد انسانی و صنعتی مورد بررسی قرار می دهیم و براساس مستندات، مقدار تخریب و شدت آن را از هر عامل به مخاطب نشان می دهیم و اوست که اصلی ترین دلیل(حقیقت) را می یابد، هر چند که من هم در رسیدن به این هدف بی تاثیر نیستم!
شناسه فیلم
نام فیلم: مادرم بلوط
مدت زمان: 20 دقیقه
کارگردان: محمود رحمانی
استان: خوزستان